SHIA STUDIES ... شیعه شناسی

دائرة المعارف کوچک شیعه

SHIA STUDIES ... شیعه شناسی

دائرة المعارف کوچک شیعه

SHIA STUDIES ... شیعه شناسی

مهدویت و فرهنگ انتظار

دوشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۳ ق.ظ

 

در نوشته پیشین با عنوان مهدویت چیست، به چیستی و ماهیت مهدویت و تعریف آن پرداخته شد. در این نوشتار سعی می شود به یکی از شاخص های فرهنگ مهدوی یعنی مفهوم انتظار و چیستی آن پرداخته شود. در ابتدا به تعریفی کلی از انتظار اشاره شده و سپس به اهمیت آن در فرهنگ و باور مهدوی اشاره خواهد شد. در نهایت به نگرش های گوناگون به اندیشه انتظار در باور مهدویت اشاره و بیان خواهد شد که هر یک از این نگرش ها محصول و ایدوئولوژی خاصی را ارائه می دهند که هر یک متمایز از دیگری است.

 

مهدویت و فرهنگ انتظار؛ باید ها و نباید ها

یکی از اصول باور مهدویت، مفهوم و فرهنگ انتظار است. آیت الله مکارم شیرازی در توصیف این مفهوم می گوید:

«انتظار یا آینده نگری به حالت کسی گفته می شود که از وضع موجود ناراحت است و برای ایجاد وضع بهتری تلاش می کند...انتظار  یعنی آماده باش کامل.[1]»

بنابراین انتظار نه تنها ماهیتی فردی ندارد که نوعی رفتار اجتماعی است که باور به آن امری‌ لازم‌ است. شاید به خاطر همین اهمیت مفهوم انتظار باشد که امام زین العابدین(ع) آن را از بهترین و با ارزش‏ترین اعمال به شمار می‏برد. ایشان می فرمایند:

«انتظار‌ الفرج‌ مِن أعظم العمل؛ انتظار فرج، از برترین اَعـمال اسـت.[2]»

همین نگاه اجتماعی به مفهوم انتظار باعث شده است که عده ای از دانشمندان از آن به مکتب انتظار تعبیر کنند. در این نگرش، انتظار دارای دو خصوصیت بارز است:

  1. آمادگی، که جوهر انتظار و وظیفه قطعی منتظران است.
  2. تعهد و تکلیف، یعنی منتظران حقیقی، حضور در صحنه و انجام تکالیف فردی و اجتماعی را وظیفه خود می دانند.

پس، حقیقتِ فرهنگ انتظار نافی سکوت و سازش با ستم کاران و ظالمان و در طرف مقابل مثبِت تعهدات اجتماعی انسان است.[3] این انتظار که در بر دارنده فرهنگ خاصی است، با سه رکن مهم تحقق پیدا می کند:

  1. نارضایتی یا قانع نبودن به وضع موجود
  2. امید داشتن به آینده بهتر
  3. حرکت و تلاش[4]

این ارکانِ موجود در فرهنگ انتظار در مصادیقی چون ظلم ستیزی‌، عدم‌ مـشروعیت حـاکمان سیاسی، نصب عام‌ فقیهان‌ برای‌ نیابت از امام عصر(عج)، امید به اصلاح و تعالی جامعه و نابودی مظاهر ظلم و فساد، کسب استقلال و اقتدار و همچنین زمینه سازی ظهور بروز و ظهور پیدا می کنند.

البته برداشت ها از فرهنگ انتظار یکسان نیست و برخی چنین ظرفیتی را برای انتظار و چنین وظیفه اجتماعی را برای منتظران نمی پذیرند. شـهید مـطهری با اشاره به اختلاف بـرداشت‏ها از اندیشه انتظار و نتیجه متفاوت هر یک می گوید:

«انتظار فرج، دو گونه اسـت:

انـتظاری که سـازنده است، تحرّک بخش است، تعهّد آور است، عـبادت [اسـت‏]؛ بـلکه بـا فـضیلت‏ترین عـبادت است. و انتظاری که ویرانگر‌ است، بازدارنده است، فلج کننده است و نوعی اباحی‏گری محسوب می‏شود.

انتظار ویرانگر، برداشت قشری از مردم، از مهدویّت و قیام و انقلاب مهدی موعود، این است که صرفاً ماهیّت انـفجاری دارد و فقط و فقط‌، از‌ گسترش و اشاعه و رواج ظلم‏ها، تبعیض‏ها، اختناق‏ها، حقّ کشی‏ها و تباهی‏ها ناشی می‏شود.[5]»

 

 

 

 


[1] مکارم شیرازی، ناطر، مهدی انقلابی بزرگ، ص101 و 103

[2] شیخ صدوق، اکمال الدین، ج2، باب 55

[3] گفتمان مهدویت: سخنرانی و مقاله های گفتار پنجم، مقاله نقش انتظار در پویایی جامعه مطلوب، باقی نصر آبادی، علی، ص105

[4] همان، ص104

[5] مطهری، مرتضی، قیام و انقلاب مـهدی، ص62

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی