SHIA STUDIES ... شیعه شناسی

دائرة المعارف کوچک شیعه

SHIA STUDIES ... شیعه شناسی

دائرة المعارف کوچک شیعه

SHIA STUDIES ... شیعه شناسی

مهدویت چیست؟

جمعه, ۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۲۹ ب.ظ

 

مهدویت یعنی چه؟

یکی از باور های اصیل و تاثیر گزار شیعه، انتظار ظهور امام غایب و تشکیل حکومت جهانی بـه دسـت او و در یک کلمه اعتقاد به مهدویت اسـت. وجود این باور، باعث ایجاد نوعی امید و بالندگی در فرهنگ شیعه شده است به طوری که با وجود سرکوب ها و ظلم های فراوان از ناحیه حاکمان در طول تاریخ، شیعه توانسته به حیات معنوی و فکری خود ادامه دهد. مذهب شیعه با گذشت بیش از هزار سال از آغاز دوره غیبت، توانسته است با اتکا به این باور، اعتقادات اصیل و ناب خود را حفظ و با امید به آینده ای روشن در جهت تحقق باور های خویش تلاش کند. شاید یکی از بهترین بیان ها و تعاریف از مهدویت، توصیفی باشد که شهید صدر(ره) از آن ارائه داده است:

«مهدویّت، تبلور یک الهام فـطری اسـت که مـردم‌، از دریچـه آن... روز‌ مـوعود‌ را می‏بینند. مهدی(عج) تنها یک اندیشه نیست که ما، در انتظار ولادت او باشیم و یک پیشگویی نیست که به امید مصداق آن نشسته باشیم؛ بلکه مهدی یک واقعیّت خارجی‌ و آماده‌ باش است که ما منتظر عملیّات او هـستیم. تفکّر نفی هر نوع ظلم و ستم، اینک در شخص پیشوای منتظر - که به زودی ظهور خواهد کرد - تجسّم یافته است، شخصیّتی که‌ به‌ همه قدرت‏ها‌، نه می‏گوید و تعهّدی نسبت به هیچ حاکم ستمگری نـدارد.[1]»

 


[1] گفت و گو درباره امام مهدی (ترجمه بحثٌ حول المهدی از شهید‌ صدر‌)، مترجم: مصطفی شفیعی، (به نقل از نشریه مـوعود، ش 18، ص 36) 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۰۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی